Zoeken

Feelgooddarling

Personal Lifestyle blog

De eerste stap in loopbaan coaching

Iedereen kent dit nare gevoel wel.  Je bent de vijfentwintig gepasseerd en krijgt het gevoel dat de tijd dringt en er maar weinig van al je toekomstplannen terecht is gekomen. Je weet niet zo goed wat je wilt en je voelt een enorme druk om bepaalde keuzes te moeten maken. Continue reading “De eerste stap in loopbaan coaching”

Mythes rondom Crossfit

1. Ik moet enigszins fit zijn om te kunnen beginnen

Nee dit hoeft niet. Ik snap dat je in het begin bang bent om de enige te zijn die een slechte conditie heeft of extra love handles meebrengt maar niets is minder waar. Vele boxen bieden ook beginnerslessen aan waarin je met meerdere beginners eerst de fundamentele bewegingen aanleert en pas hierna de intensiteit zult opbouwen. Daarbij komt dat crossfit voor iedereen is. Ja echt iedereen! Ook voor je oma of zelfs lichamelijk gehandicapte mensen doen aan crossfit. Elke beweging is namelijk te schalen naar jouw niveau. Kan je nog geen squat beneden 90 graden? Dan squat je zo diep als dat je mobiliteit toe laat.

2. Ik word als vrouw te gespierd van crossfit

Veel vrouwen zijn bang om te breed of gespierd te worden. Echter de plaatjes die je voorbij ziet komen van brede gespierde vrouwelijke topatleten zijn vrouwen die hier jarenlang dag in dag uit voor trainen. Daarnaast moet je specifiek trainen voor spiermassa opbouw.

Ook zijn genen en hormonen bepalend voor spieropbouw. Vrouwen produceren gemiddeld slechts 7% van de hoeveelheid testosteron die een man produceert. De hoeveelheid testosteron wordt gezien als de belangrijkste potentie voor het opbouwen van spiermassa, geen zorgen dus om als vrouw té gespierd te worden. Eigenlijk geldt voor de meeste vrouwen juist het tegendeel: van krachttraining word je slanker. De reden hiervoor is heel eenvoudig: spieren verbranden meer dan vet. Met de training zelf verbrand je misschien minder calorieën dan met een lange cardio training, maar na een krachttraining verbruikt je lichaam nog een tijd extra energie, het zogeheten EPOC (Excess post-exercise oxygen consumption). Je wordt als vrouw vooral strakker en zowel mentaal als fysiek sterker van crossfit en welke onafhankelijke vrouw wil dit nu niet;).

3. Ik verlies mijn vrouwelijke vormen door crossfit

Veel vrouwen willen afvallen en gaan hierdoor urenlange cardiosessies doen. Echter hiermee train je voornamelijk je uithoudingsvermogen en dus je hartspier. Je verbrandt calorieën en als dit leidt tot een negatieve energiebalans (wanneer je minder eet dan je verbruikt) verlies je juist die mooie vrouwelijk vormen.

Nu is het inderdaad zo dat mijn borsten wat zijn geslonken door crossfit. Dit komt echter omdat borsten vooral uit klier- en vetweefsel bestaan. Val je af en heb je genetisch pech, dan verlies je dus ook vet uit je borsten, waardoor ze kleiner worden. Dit is niet bij alle dames zo. Maar het goede nieuws is dat je hier mooie volle ronde billen voor terug zal krijgen!

14dc8630e2aa161b631d5a6d13c6b1f3--fitness-babes-health-fitness

Crossfit traint namelijk alle delen van je lichaam en door het verlies van overtollig vet en de opbouw van spiermassa zal je lichaam zich gaan vormen. Tijdens de vele oefeningen in crossfit speelt de grote bilspier een belangrijke rol (de musculus gluteus maximus). Bijna bij elke beweging wordt deze aangesproken. Denk aan oefeningen als Squats, Clean, Deadlift en Burpees.

4. Crossfit is te competitiegericht

Crossfit draait niet alleen om de beste/sterkste/snelste zijn. En nee niet iedereen is veel beter dan dat jij bent, je moet de anderen niet als negatieve concurrentie zien. Je traint namelijk voor jezelf en hoort je training hierop aan te passen.

Bepaal voor jezelf aan het begin van een work out je strategie. Wil je sterker worden? Beweeg gecontroleerd en bouw het gewicht langzaam op. Wil je je uithoudingsvermogen verbeteren? Beweeg sneller met lichter gewicht. Het is jouw training en van niemand anders. Leave your ego at the door;)

tumblr_inline_ne4w9oS5vh1snqs9r

Focus je op jouw doel. Is er een WOD (workout of the day) met 5 rondes en een timecap van 20 minuten? bedenk dan hoeveel minuten je maximaal over een ronde wilt doen om onder de vijf minuten te blijven. Kijk niet naar degene voor je die als een gekko aan gewichten loopt te sjorren. Gezonde concurrentie is uiteraard wel aanwezig. Zie de groep als mensen waaraan je jezelf kan optrekken, waarbij je van elkaar kan leren en helpen. Waarbij het wel goed is om te kijken naar anderen is als voorbereiding voor je eigen work out. Wat voor gewicht en tijd hebben andere crossfitters gehaald? Hiermee kan je bedenken hoe je een workout gaat aanpakken.

Tot zover mijn mening over deze mythes rondom crossfit de boodschap is duidelijk:

wees vooral niet bang en probeer het eens! Je zult niet doodgaan I promise;)

 

Tips voor inpakken

Gezien het vakantieseizoen is begonnen en ik morgen vertrek deel ik mijn tips omtrent het inpakken!

Inpakken is niet moeilijk als je een aantal stappen volgt. Voor mij werken lijstjes erg goed. Ik raad aan om bij het inpakken te beginnen met de belangrijkste dingen zoals je paspoort, medicijnen en papieren zoals bijvoorbeeld je boardingpass.

Qua kleding en accessoires is het uiteraard afhankelijk van hoelang je weggaat en waar naartoe. Ervan uitgaande dat je naar een warm land gaat voor ruim een week (8-10 dagen) raad ik je het volgende lijstje aan:

  • Slippers
  • Bikini (meerdere setjes)
  • Sandalen/ballerina’s
  • Goede wandel of sport schoenen (ik neem altijd mijn nikes mee)
  • Sportkleding (optioneel)
  • Ondergoed
  • Sokken
  • Handdoek of grote sjaal waar je eventueel ook op kunt zitten als je licht wilt reizen
  • Minimaal 2 vestjes/truien voor in de avond (eventueel spijkerjack of andere jas)
  • Maak setjes voor overdag qua kleding meestal kan je een broek of jurk wel drie keer dragen maar neem meerdere topjes mee voor hierop
  • Zonnebrand (tenzij het daar een stuk goedkoper is)
  • Aftersun
  • Tandpasta + tandenborstel
  • Haarborstel
  • Haar elastiekjes/bandeau
  • Goede hydraterende crème
  • Make up naar keuze
  • Camera
  • Opladers voor telefoon/camera/iPad
  • Zonnebril
  • Spelletjes/boeken/dagboek/iPad etc
  • Portemonnee/geld
  • Creditcard
  • Klein tasje voor overdag + uitgaan
  • Rugtas of beachbag voor on the road

Verder zou ik de belangrijkste dingen in het kleine tasje doen zodat je dit meteen voor handen hebt als je op het vliegveld bent of in het vliegtuig zit. Zoals je pasjes/boardinpass/e-reader etc.

Let op: als je slechts met handbagage vliegt dient je koffer aan bepaalde afmetingen te voldoen en mag je maximaal 100 ml verpakkingen vloeibare spullen meenemen van totaal 1 liter (dus max tien verpakkingen).

Ik heb er in ieder geval al veel zin in en heb bijna alles al ingepakt;)

Fijne vakantie mensen!

Zomer Bucketlist 2017

Ondanks dat het weer momenteel meer weg heeft van de herfst deel ik hierbij mijn lijstje met plannen voor de komende zomer! Laat die zomervakantie maar snel komen!:)

  • Voor het eerst met lief ruim een week naar het buitenland (deze kan ik eigenlijk al afstrepen want we hebben Malta geboekt!)
  • Als alles mee zit een nestje langharige kittens ontvangen van mijn poes Pip♥
  • Na een avondwandeling Italiaans ijs eten bij Roberto Gelato

Gelati_flickr_Robyn-Lee-400x266

  • Minimaal twee festivals bezoeken and dance my butt off!
  • Een kort stedentripje doen ⇒Antwerpen it is!
  • Meer meal plannen en recepten uitproberen uit mijn kookboeken
  • Beginnen met yoga en mobiliteits oefeningen
  • Nieuwe leuke slippers scoren voor de vakantie! Ik zie onderstaande veel voorbij komen, maar ik twijfel nog…

the-white-brand-beach-please

  • Uiteraard weer langs de parade in Utrecht ik vind dit altijd zo gezellig en veelzijdig qua aanbod + heerlijk eten, wijn en een cocktailbar wat wil je nog meer?JVW_120725_ParadeDUIC_27
  • Sinds tijden weer een rit op het paard maken
  • Ik heb er al drie bijgewoond, maar nog een aantal gezellige barbecues met vriendjes!
  • Lekker een paar dagen naar Maarseveen ons eigen ministrand in Utrecht;)

Mijn eerste reading ervaring

Een tijdje terug was ik op het snorfestival in de snorfabriek. Hier kon je gratis een korte reading en healing krijgen. Zelf ben ik nuchter en was ik sceptisch over wat zo’n reading en healing inhield en of dit echt iets zou doen. Na afloop van deze reading kreeg ik een voucher voor een gratis uitgebreide reading bij Flux.

Afgelopen dinsdag had ik deze reading, deze duurde bijna 2 uur lang. Flux trainingen zit op het bedrijventerrein Overvecht. Bij binnenkomst werd ik meteen hartelijk ontvangen en is er een soort rustige woonkamer waar je een kopje thee kunt drinken en tijdschriften kunt lezen tijdens het wachten. Er waren nog twee anderen mensen in de woonkamer die zelf een opleiding tot reader volgde. De gastvrouw legde mij het een en ander uit ter voorbereiding.

Ik had mijn reading van twee vrouwelijke readers die tegenover mij zaten met hun ogen dicht. Zelf mag je kiezen of je je ogen dicht wilt doen of open houdt. Het begint met het lezen van je energie systeem of energie kleur.

Hierna ging zij aan de hand van een metaforische roos mijn energie lezen. De roos staat dus voor wie jij bent als persoon, hoe dik je steel (kern) is en of je bijvoorbeeld open staat voor de buitenwereld of minder. De steel zegt iets over de weg die je hebt afgelegd in loop der jaren. De energiesystemen zijn een dynamische energie. Zo waren er een aantal dingen anders bij mijn roos dan de vorige keer dat ik de reading had. Dit komt dus omdat je elke dag anders kan voelen en ook andere energie kan zijn. Opzich best logisch he? Hierna gingen we over tot het lezen van mijn aura.

Wat is een aura?

Een aura is een natuurlijk energieveld dat zich in lagen om ons heen bevindt. Op een aura foto is deze zichtbaar te maken. Sommige mensen zien deze lagen, ze hebben soms de meest prachtige kleuren. Als iemand niet gezond is, is dat in zijn energieveld of aura zichtbaar als een onevenwichtige energiestroom, donkere vlek of kleurverandering. De aura of het menselijk energieveld is dus te beschouwen als een weerspiegeling van zijn of haar (psychische) gedachten en (fysieke) gevoelens.

Je aura is kortgezegd je energie om je heen. Er wordt gekeken hoe stevig en bewegelijk deze is en hoe jouw energiestroom binnen is en of er gemakkelijk energie van buitenaf binnenkomt. Hetgeen wat zij bij mij zagen kwam erg goed overheen met hoe ik mezelf zie. Het was echt tof om dit te horen van anderen. De kleuren van je energie vertellen ook het een en ander over jezelf. Zo staat oranje  bijvoorbeeld voor: Vitaliteit, dynamiek, opbouwend, vrolijkheid, toewijding, meegevoel, trouw, genezing, gezondheid, drang tot ontwikkeling,  koppigheid, vitaliteit, creativiteit, actieve intelligentie, loyaliteit, opbouwend, zelfverzekerdheid, levenslust, warmte, gevoeligheid, gezondheid, openheid, ambitie. Deze kleur werd bij mij gezien.

Tot slot gingen we over tot het derde deel van de lezing. Dit zijn de zeven chakra’s. In je lichaam zijn zeven belangrijke energieknooppunten aanwezig. Chakra is een woord dat uit het Sanskriet komt en betekent letterlijk ‘wiel’ je kunt ze zien als een ‘draaiend wiel van energie’. Elk van de zeven chakra’s heeft zijn verschillende eigenschappen die bij een bepaald gebied in het lichaam horen.

Het eerste Chakra zit ter hoogte van je stuitje. Deze zorgt ervoor dat je je stabiel voelt. Je bent geaard en je voelt je veilig. Ik vond dit vrij confronterend maar erg interessant wat zij over mijn chakra vertelde.

Het tweede Chakra bevindt zich net onder de navel. Deze staat voor het uiten van emoties, het hebben van relaties, beweging, seksualiteit en creativiteit. De verbinding met jou en de wereld om je heen. Hier kwam uit dat ik heel puur ben in essentie en graag geniet. Dit herkende ik ook goed. Wel kwam er een bezorgde energie om mij heen vanuit mijn ouders. Erg grappig om dit allemaal zo terug te horen.

Het derde Chakra zit ter hoogte van je navel. Blijheid, energie, zelfwaardering en controle over jezelf staat centraal. De kracht om te bereiken wat je wilt. Op het moment dat deze chakra in evenwicht is, kun je er voor jezelf en voor een ander zijn. Bij mij werd er bijvoorbeeld aangegeven dat als ik te veel verplichtingen opgelegd krijg ik de deur dicht trek.

Het vierde Chakra bevindt zich bij de hartstreek. Dit energiepunt staat voor de liefde, vriendelijkheid naar jezelf en anderen. Dit vond ik een heel interessant Chakra.

Het vijfde Chakra zit ter hoogte van je keel. Deze heeft te maken met communicatie met anderen en jezelf. Ik kom bijvoorbeeld vrij direct en scherp over in mijn communicatie, dit is dan iets waar ik bijvoorbeeld aan zou kunnen werken als ik dit wil veranderen. Ik heb ook totaal geen rem dit komt door mijn puurheid volgens de reading.

Het zesde Chakra is je derde oog en zit dus tussen je wenkbrauwen. Dit heeft te maken met visie en geweten. Tot slot je zevende Chakra zit ter hoogte van je kruin. Deze staat voor autonomie en contact met informatiebron van kosmos. Deze kon bij mij niet altijd goed gevonden worden. Hierdoor was hij niet altijd goed in connectie met mij. Hierna werd de reading afgerond en hadden we een praatje na over hoe ik het heb ervaren en of ik nog vragen had. Ten slotte krijg je de reading opgestuurd per email, dit is super handig want na bijna twee uur zitten en luisteren raak je toch ergens de draad kwijt. Zo kan je later rustig je reading beluisteren en aantekeningen maken of nog vragen stellen die in je opkomen.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan bij Flux Trainingen. Zij organiseren vele open avonden en gratis healing en readings!

 

Bron ; chakra’s

 

 

Het leed dat stress heet deel 2

In het kader van het vorige artikel heb ik nog wat tips om te dealen met alledaagse drukte en stress!

Continue reading “Het leed dat stress heet deel 2”

Het leed dat stress heet

Ik denk dat iedereen kampt met stress, als dit hoog oploopt en je hier niets aan doet kan dit ervoor zorgen dat je overspannen raakt en uiteindelijk zelfs eindigen in een burn out. De huidige maatschappij vergt enorm veel van ons. We zijn altijd en overal online en hebben last van FOMO (fear of missing out).

We moeten gezond leven, er goed uitzien, elk festival bijwonen, het huishouden op orde hebben, een goede carrière hebben, de wereld rondreizen, op elk berichtje reageren and the list goes on…. Continue reading “Het leed dat stress heet”

Hotspots Krakau

Het is al ruim anderhalve maand geleden dat ik in Krakau was maar ik wil nog graag wat hotspots delen van deze mooie stad. Ik heb het boekje time to momo Krakau meegenomen naar Krakau en vanuit daar heb ik de samengestelde wandelroutes gelopen en leuke plekken ontdekt. Dit boek is een goede toevoeging als je naar Krakau gaat! Continue reading “Hotspots Krakau”

Wat ik had willen weten voordat ik met Crossfit begon

Ok het is zover je hebt jezelf eindelijk na al die tijd naar een crossfit box gesleept voor een proefles na al maanden gezeur van je recent bezeten crossfitvrienden en nu? Wat kan je verwachten? Wat had ik graag willen weten voordat ik aan deze sport begon?

Continue reading “Wat ik had willen weten voordat ik met Crossfit begon”

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑